Dafo Forrex - sammutusjärjestelmä

Työkoneet ovat erittäin alttiita tulipaloille, koska niissä on suuria määriä palavia nesteitä ja niihin kertyy helposti suuret määrät palokuormaa.

Vakuutusyhtiöt ja teollisuus ovat hyvin tietoisia riskeistä ja vaativat tämän takia luotettavaa ja hyväksyttyä sammutusjärjestelmää.

Soita ja kysy lisää Dafo Forrex -sammutusjärjestelmistä!

dafo forrex on vakuutusyhtiöiden hyväksymä sammutusjärjestelmä

TYÖKONEISSA SATTUU TULIPALOJA KASVAVASSA MÄÄRIN

Paloja esiintyy eri syistä johtuen, kun ajoneuvot työskentelevät usein erittäin vaativissa olosuhteissa. Paras keino ehkäistä vahingot on asentaa työkoneeseen konekohtaisesti suunniteltu Dafo Forrex -sammutusjärjestelmä.

DAFO FORREX -SAMMUTE ON SUUNNITELTU AJONEUVOKÄYTTÖÖN

Sammute sammuttaa palon tehokkaasti sekä palavissa nesteissä kuten diesel, bensiini ja hydrauliikkaöljy että palavissa kuitumaisissa aineissa kuten puu, turve ja hake. Sammute vaimentaa liekit tehokkaasti ja nopeasti esimerkiksi vahingoittuneesta polttoaineletkusta vuotavan polttoaineen tai vuotavasta hydrauliikkaletkusta roiskuvan öljyn.

KALVO ESTÄÄ UUDELLEENSYTTYMISEN JA SIIVOAMINEN ON HELPPOA

Sammute muodostaa kalvon puumurskeen tai vastaavan elementin päälle estäen uudelleensyttymisen. Palon jälkeinen siivoaminen on myös helppoa. Säiliöt eivät ole paineistettuja ja käytön jälkeen konetila voidaan pestä runsaalla vedellä.

Suojellaan ihmishenkiä ja omaisuutta

Finanssialan Keskusliiton FA-127 ja FA-128 perustuvan metsä- ja työkoneiden palosuojeluohjeen tarkoituksena on suojella ihmishenkiä ja omaisuutta.

Ohje käsittelee sammutusjärjestelmän toteuttamista moottoriajoneuvoissa ja työkoneissa, sekä opastaa järjestelmien suunnittelussa, mitoituksessa, asentamisessa, käyttöönotossa, kunnossapidossa ja huollossa. Jos ajoneuvoa käytetään palovaarallisessa ympäristössä tai jos ajoneuvolla käsitellään palovaarallista materiaalia, tarvitaan täydentäviä palontorjuntatoimenpiteitä.

• Palovaaralliset ympäristöt: metsät, sahat, energiajakeen käsittelylaitokset, turpeen käsittelyalueet, puutavaratehtaat, maalivarastot, petrokemian ja kemian teollisuuslaitokset
• Palovaaralliset materiaalit: puuhake, puupuru, turve, puu, energiajae, paperi ja öljytuotteet.

Tällaisessa ympäristössä käytettävät tai tällaisia materiaaleja käsittelevät ajoneuvot on varustettava kiinteästi asennetulla automaattisella palonsammutusjärjestelmällä.

MIKSI VALITA DAFO FORREX JA KONE JARE?

1. Dafo Forrex on vakuutusyhtiöiden hyväksymä sammutusjärjestelmä (FA-127 ja FA-128).

2. Kone Jare Oy on Dafo Vehicle Fire Protection AB:n sertifioima virallinen huolto- ja asennus partneri.

3. Järjestelmää saa huoltaa ainoastaan järjestelmävalmistajan hyväksymä henkilö. Tuotevastuu päättyy, mikäli tarkastuksen tai huollon tekee muu kuin Dafon sertifioima henkilö.

TOIMINTA

Kun palo havaitaan lämpöilmaisimilla, joita keskusyksikkö valvoo, laukaisee se vuorostaan sähköisen laukaisupään. Ponneaine paineistaa säiliön ja säiliössä oleva mäntä työntää sammutteen ulos säilöstä putkiston ja suuttimien kautta. Sammutusjärjestelmän aktivoituessa annetaan palohälytys hälytystorvella sekä ohjauspaneelissa olevalla merkkivalolla. Mahdolliset laitteiston katkaisutoiminnot, esimerkiksi moottorin pysäytys tai polttoaineen syötön katkaisu, jotka on kytketty keskusyksikköön, aktivoituvat. Järjestelmä voidaan myös laukaista käsilaukaisuyksiköstä.

Lataa esite

Katso video Dafon toiminnasta

Sammutusjärjestelmä normaalisti suojaa moottoritilan sekä tietyissä tapauksissa, vaihteiston, hydrauliikkalaitteita sekä lisälämmittimen

Sammutesäilöt aktivoidaan joko sähköisesti paloilmaisimella tai käsilaukaisulaitteella. Sammute purkautuu putkiston ja suuttimien kautta suojattavaan tilaan.

Laitteisto vaatii vähän tilaa ja on suunniteltu suurta toimintavarmuutta vaikeissa olosuhteissa vaativaan ajoneuvokäyttöön.

Toimintalämpötila +90 – 30℃. min Lisävarusteella voidaan saavuttaa jopa -57℃. toimintalämpötilan.

Neljä järjestelmätyyppiä

Mekaaninen järjestelmä (M)

  • Järjestelmässä on vain sammutusjärjestelmä.
  • Ei palohälytystä eikä muita sähköistä komponenttia.
  • Tulipalon sattuessa, järjestelmä laukaistaan käsilaukaisulaitteella.

Mekaaninen järjestelmä hälytyksellä (EM)

  • Järjestelmä on samanlainen kuin mekaaninen järjestelmä mutta siinä on palohälytys.
  • Tulipalo aktivoi hälytystorven ja hälytysvalo syttyy.
  • Järjestelmä laukaistaan käsilaukaisulaitteella.

Puoliautomaattinen järjestelmä (EAM)

  • Sammutusjärjestelmä laukeaa automaattisesti tulipalotilanteessa vain kun kone on miehittämätön, eli laukaisunesto on poiskytketty.
  • Normaalissa käytössä saadaan vain palohälytys.
  • Palotilanteessa tulee kuljettajan pysähtyä ja katkaista päävirta tai laukaista järjestelmä käsin
  • Käsilaukaisu voi tapahtua joko ohjauspaneelin käsilaukaisupainikkeesta tai mekaanisesta käsilaukaisulaitteesta.
  • Tämä on yleisin vaihtoehto palovaarallisessa ympäristössä toimiville ajoneuvoille ja trukeille.

Täysautomaattinen järjestelmä (EAA/EAF)

  • Sammutusjärjestelmä laukeaa palotilanteessa automaattisesti. Normaalisti myös moottori ja polttoaine- ja virransyöttö pysäytetään automaattisesti.
  • Pysäytystoiminnoissa voi olla joko viiveaika tai muulla tavalla on varmistettu että kone on pysähtynyt ennen järjestelmän laukeamista.
  • Tiellä ajettaessa voidaan ajoneuvon sammutusjärjestelmä kytkeä toimimaan vain käsikäyttöisesti.

HUOM! Palovaarallisessa ympäristössä olevissa työkoneissa tulee olla SBF 127 mukaan puoliautomaattinen tai automaattinen sammutusjärjestelmä.

Kiinnostuitko tai heräsikö kysymys? Ota meihin yhteyttä!








    Valtakunnallinen toimija:

    Helsinki

    Turku

    Tampere

    Oulu

    Rovaniemi